Duurzaam groente telen onder 80 hectare glas in de woestijn van Saoedi-Arabië

Dava Corporation, eigendom van de familie Al Batal, heeft onlangs een nieuwe deal getekend met Debets Schalke voor de uitbreiding van Dava's kassencomplexen in de regio Al-Kharj. In reactie op de toegenomen vraag naar verse groenten van topkwaliteit, kondigt Dava Corporation een reeks kassenbouw projecten aan die zijn ontworpen om duurzaam en lokaal geteelde groenten te leveren. Dava is eerder al een samenwerking aangegaan met Debets Schalke voor een kassencomplex van 44 hectare in 2019. Samen met de uitbreiding van 36 hectare zal het 80 hectare glasareaal bezitten. De deal maakt deel uit van de Vision 2030 die bijdraagt aan duurzame ontwikkelingen in het Koninkrijk Saoedi-Arabië (KSA).

Turn-key kassenbouw project

Het Dava-project, dat meer dan 80 hectare zal beslaan, is verdeeld over 5 hightech kassenbouw projecten. Op dit moment is de bouw in volle gang. Het eerste kassenbouw project is bijna afgerond en het tweede project is in een vergevorderd stadium. Debets Schalke is begonnen met de engineering en de levering van de kasmaterialen voor de 3 andere projecten op de verschillende locaties in de regio Al-Kharj. Het grondwerk voor deze 3  projecten is inmiddels voltooid.

“De plannen voor de enorme uitbreiding lagen al op tafel vóór de uitbraak van CoVid19. De wereldwijde uitbraak onderstreepte het belang van voedsel- onafhankelijkheid en voedselveiligheid. Door de uitbraak van CoVid19 moesten we natuurlijk wel inventief zijn om met oog voor detail het kassenbouw project op afstand te kunnen begeleiden. Op afstand werken vraagt ​​extra aandacht voor alle onderdelen van het kassenbouw project. We stonden ook voor logistieke uitdagingen, maar ondanks alles zijn we erin geslaagd om alles op tijd op de verschillende locaties te krijgen”, zegt Wim van Weele, sales export manager bij Debets Schalke.

Zelfvoorzienend

“Wij zijn verantwoordelijk voor het hele kassencomplex; van engineering tot de definitieve inbedrijfstelling. Na de realisatie dragen de Nederlandse Venlo kassen bij aan het op alle mogelijke manieren faciliteren van het duurzaam telen van komkommers, tomaten en paprika's. Ik ben er trots op dat we met deze grootschalige turn-key kassenbouw projecten kunnen bijdragen aan Vision 2030 van het Koninkrijk Saoedi-Arabië en hun voedselonafhankelijkheid ”,aldus Wim.

Alleen al in Nederland werd in 2019 voor 138 miljoen euro aan groenten en fruit geëxporteerd naar het Koninkrijk Saoedi-Arabië. Volgens experts zal de mondiale voedselproductie in 2050 verdubbeld moeten zijn. Voedselveiligheid staat daarom hoog op de agenda van het KSA. temeer omdat de lokale productie ernstig wordt beperkt door een chronisch zoetwatertekort. Het waterverbruik per kilo tomaten geteeld in een hightech kas is 8 liter. Terwijl een kilo tomaten geteeld in een open veld een waterverbruik heeft van 60 liter. Onder glas telen is daarom ook essentieel voor duurzaam watergebruik. Om die reden is het voor de voedselveiligheid minstens zo belangrijk om voedselverliezen te verminderen of de duurzame voedselproductie te vergroten.

Vision 2030

Met de start van het Dava-kassencomplex in 2019, begon Dava Corporation de 44 hectare grote kasfaciliteiten te voorzien van moderne technologie om de tuinbouw te laten floreren in de moeilijke klimaatomgeving van het Koninkrijk Saoedi-Arabië. De uitbreiding naar 80 hectare kas onderstreept de behoefte aan local-for-local groenten. De CoVid19-pandemie heeft het belang van zelfvoorziening verder onderstreept. Zo waren de luchtvrachttarieven in Coronatijd naar KSA torenhoog en was het moeilijk om premium groenten en fruit voor een redelijke prijs te importeren.

De heer Faisal Al Batal, eigenaar van Dava Cooperation, zegt: “Dit is een enerverende tijd voor Dava. Onze dynamische groei heeft voor mooie uitdagingen gezorgd, zoals de bouw van vijf kassenbouw projecten tegelijk en de vele mensen die we momenteel werven voor alle aspecten van onze tuinbouwactiviteiten. De voorgestelde uitbreiding van onze kassencomplexen is een noodzakelijk onderdeel om ervoor te zorgen dat we op de langere termijn kunnen blijven floreren en kwalitatief hoogwaardige banen kunnen creëren in het Koninkrijk Saoedi-Arabië, net zoals Vision 2030 ons verplicht te doen.”

Technologie

“De groeiomstandigheden in het Koninkrijk Saudi-Arabië zijn moeilijk. Het klimaat is droog en warm, maar met de realisatie van de kassencomplexen van totaal 80 hectare hebben we de kracht om aan de lokale vraag naar duurzame geteelde kwaliteitsgroenten te voldoen en banen te creëren. Bij de ontwikkeling en realisatie van deze teeltcomplexen wordt vooral Nederlandse kennis gebruikt. We ondergaan een essentiële verschuiving naar een door hightech ondersteund tuinbouwmodel om te voldoen aan de vraag van de consument naar betaalbaar  duurzaam geteeld voedsel van topkwaliteit. De grootschalige kassencomplexen zullen de voedselveiligheid in het Koninkrijk Saoedi-Arabië verbeteren, maar de innovatie heeft tot ver buiten de landsgrenzen voordelen. Onze geografische ligging tussen de belangrijkste mondiale waterwegen maakt het Koninkrijk Saoedi-Arabië tot een epicentrum van handel en de poort naar de wereld. Wanneer je de plaatselijke overvloed aan zonlicht combineert met energie- en waterzuinige klimaatbeheersingssystemen, vormen de kassen een overtuigende casus, omdat ze een groot deel van het Midden-Oosten kunnen bevoorraden ”, zegt de heer Faisal Al Batal.

Vacature

"We maken een dynamische groei door", zegt de heer Faisal Al Batal. “We hebben een vacature voor een ervaren CEO, idealiter met in-house tuinbouwervaring, die de strategische en operationele leiding zal nemen voor onze kassencomplexen in het KSA-gebied. We hebben een CEO nodig die zich snel kan aanpassen aan andere cultuurstijlen en persoonlijk people management. De CEO van Dava moet een strategische leiderschapsbenadering hebben, een benadering die loyaliteit respecteert en vertrouwen wekt en tegelijkertijd zeer resultaatgericht en gefocust op succes blijft. Dava's belangrijkste doel is om bij te dragen aan de Vision 2030-doelstellingen door duurzame, verse en gezonde premiumgroenten te leveren tegen een redelijke prijs voor de markt in het Midden-Oosten. Pas jij in het profiel en heb je interesse in de CEO-functie? Stuur dan een e-mail naar [email protected], “aldus dhr. Faisal Al Batal.

////////// Einde bericht //////////