Technische uitdaging in Duitsland

Dit mooie kassenbouwproject is een uitbreiding en vervanging van het huidige kassencomplex. De nieuwe kas wordt een productie kas van het type Venlo met een poothoogte van 5,5 meter. De kas zal worden gebruikt voor de teelt van perkgoed, zoals Pelargoniums, Petunia’s en Fuchsia’s. Het project van 5000 m² is een technische uitdaging, omdat de kas wordt verdeeld in 9 afdelingen. Het verdelen van de kas over verschillende afdelingen geeft de teler de mogelijkheid om diverse teelten te kweken over een langere periode en afzonderlijk van elkaar. Het verdelen is niet de grootste uitdaging, maar juist het afstemmen van de verschillende installaties en systemen. Van kweektafels tot verwarming. Dit moet zo worden georganiseerd worden, dat ze zowel afzonderlijk als gezamenlijk kunnen functioneren.

VERSCHILLENDE SOORTEN GLAS

In de teeltruimte is low-iron (UV doorlatend) glas gebruikt om optimaal gebruik te kunnen maken van daglicht. Alle buitengevels zijn voorzien van poly-carbonaat om energie te besparen. Alle buitengevels zijn tevens geschikt gemaakt om scherming in aan te brengen. Het installeren van scherming geeft de teler de mogelijkheid om zijn teelt flexibel te kunnen leveren, zoals bijvoorbeeld voor de teelt van potchrysanten. In de verpakkingshal is gebruik gemaakt van wit ESG glas om de temperatuur aangenaam te houden in zonnige periodes en om schaduw te kunnen creëren.

Gartenbau Türke

Dit familiebedrijf is in 1970 opgericht door de heer Türke. In 1991 heeft Lothar Türke het familiebedrijf van zijn vader overgenomen. Dit jaar heeft de dochter van Lothar het bedrijf overgenomen. De derde generatie heeft er ook voor gekozen om de kas in Radebeul te sluiten en de kas in Coswig uit te breiden. Gartenbau Türke staat bekend om de kwaliteitsteelt. Kwaliteit staat hier namelijk hoog in het vaandel. Gartenbau Türke levert aan de regionale markt en haar afnemers zijn voornamelijk eindverkopers, zoals winkeliers, tuincentra en supermarkten.

////////// EINDE BERICHT//////////